1. Förankring av ansvar
Förankring av ansvar handlar om att ha relevanta riktlinjer på plats, samt effektiva styrningssystem för implementering och uppföljning av dessa. För CBK innebär detta att vi har en hållbarhetsstrategi och att vi tydligt kommunicerar med våra samarbetspartners, både kunder och leverantörer, om vårt gemensamma ansvar för att säkerställa grundläggande mänskliga rättigheter och anständiga arbetsförhållanden.
I CBK har vi tydliga riktlinjer för våra leverantörer och interna processer som förväntas följas.
2. Kartläggning av CBK:s påverkan
Kartläggning handlar om att identifiera risker för negativ påverkan internt i vår verksamhet och i vår leverantörskedja. På CBK genomför vi kontinuerligt riskkartläggningar och använder riskkartläggningsverktyg som en del av vårt styrningssystem i detta arbete.
Som distributör arbetar vi inom en bransch där det finns en del höga risker för oanständiga arbetsförhållanden. Detta innebär att vi behöver prioritera uppföljning av våra interna rutiner, ge god utbildning och uppföljning av våra ledare med personalansvar, samt samarbeta väl med våra affärspartners, kunder och leverantörer.
Att vi arbetar med riskbaserade insatser innebär att vi prioriterar att undersöka områden med högst risk och där vi som företag har störst möjlighet att påverka. När vi genomför riskbedömningar letar vi bland annat efter risker relaterade till rätten till liv, rätten till hälsa, säkerhetsrätt (HMS), frihetsrätt och frånvaro av tvång (tvångsarbete), rätten till barndom (barnarbete), rätten till fri rörlighet, rätten till jämlikhet, rätten till arbete och säkerhet för uppehälle.
3. Stoppa, förebygga och minska negativ påverkan
Vi arbetar strukturerat för att säkerställa ansvar och social hållbarhet i vår verksamhet och i vår leverantörskedja.
Hälsa, miljö och säkerhet är centrala i CBK:s verksamhet. För att säkerställa hälsa och säkerhet för våra medarbetare erbjuder vi bland annat toppförsäkring genom Gjensidige med behandlingsförsäkring inkluderad. Årligen genomförs brandövningar på alla våra platser, och vid ny anställning genomgår man en introduktionsprocess som bland annat innefattar att visa de anställda nödutgångar, brandsläckare, samlingsplatser vid brand etc.
Uppföljning och kontroll under året är förankrad i en handlingsplan som bland annat innehåller säkerhetsronder, HMS-kvartalstema, medarbetarundersökningar och utvecklingssamtal.
CBK:s anställda omfattas av norsk lag samt kollektivavtal. Alla anställda på CBK har skriftliga anställningsavtal, organisationsfrihet, tillgång till företagshälsovård, pensionsordning, frukt på jobbet, tillgång till träningsmöjligheter och mer.
Alla nya leverantörer måste acceptera och följa våra etiska riktlinjer för leverantörer (Code of Conduct for suppliers), där bland annat arbetsförhållanden, mänskliga rättigheter, löner, tvångsarbete, barnarbete och korruption omfattas.
Enligt CBK:s inköpsprocess blir leverantörer förkvalificerade innan avtal ingås. Förkvalificeringen görs med hänsyn till riskbedömningen för den aktuella leverantören eller produkten som ska levereras. Procedurer innefattar inköp av varor och tjänster från leverantörer där våra årliga inköp överstiger 50 000 kr och alla leverantörer som har direkt påverkan på kvaliteten på våra varor/tjänster (t.ex. logistiktjänster) och som är relevanta för våra betydande miljöaspekter. Nya leverantörer ombeds att svara på vår enkät innan samarbete övervägs, och redan godkända leverantörer granskas minst en gång vart tredje år.
Vi har nyligen investerat i en öppenhetsmodul genom House of Control som kommer att bidra till att vi på ett mycket effektivt sätt kan få dokumentation om kvalitets- och miljöarbetet hos leverantörer/tillverkare.
Alla tillverkare/leverantörer av CBK ombeds att underteckna Code of Conduct och FN:s Globala kompakts tio principer samt lämna in en försäkran om överensstämmelse för produkterna. Vi har procedurer och processkartor som beskriver stegen som måste tas innan inköp görs.
På CBK har vi inrättat ett avvikelsehanteringssystem som vi uppmanar alla inom företaget att använda om någon upptäcker kritiska förhållanden, arbetsförhållanden, sociala förhållanden på arbetsplatsen, kundsynpunkter/klagomål, olyckor eller andra händelser. Avvikelserna granskas vid månatliga ISO-möten med ledningsgruppen.
4. Uppföljning
CBK genomför regelbundna utvärderingar och revisioner av våra omsorgsbedömningar, åtgärder och planer för att säkerställa efterlevnad av våra åtaganden. Detta görs genom interna revisioner med Samcert, externa revisioner med RISE samt månatliga ISO-möten med ledningsgruppen.
5. Kommunikation
CBK ska vara öppen med de bedömningar som görs och säkerställa en konstruktiv dialog med alla våra intressenter, vare sig det är kunder, leverantörer, ägare, anställda etc.
CBK publicerar årligen en hållbarhetsrapport där vårt arbete beskrivs ingående. Klicka här för att läsa vår ESG-rapport för 2023.
Läs mer om hur vi tar vårt samhällsansvar här.